اولین ایمیل را ری تایملینسون Ray Tomlinson در سال ۱۹۷۱ (یا ۱۹۷۸) ارسال کرد و شروعی برای نوع جدیدی از ارتباطات شد. این پیام هیچ چیز خاصی نبود به جز یک سری از اعداد و حروف که بیشتر شبیه کلمه رمز بود یا یک ایمیل، اما اهمیت آن حیاتی بود.
اولین ایمیل تبلیغاتی را گری ثورک Gary Thuerk را سالها بعد فرستاد. ایمیلی که برای لیستی از افراد ارسال شد و با ارسال آن ایمیل مارکتینگ در مفهوم امروزی اش متولد شد. در لیست او فقط چند صد نفر بودند اما همین کافی بود که به او لقب ” پدر اسپم” نیز داده شود.
امروز ما مخاطب سیلی از کمپین های ایمیل مارکتینگ هستیم و هنوز هم بسیاری از ایمیلها احساس گرفتن اسپم در مخاطب را زنده می کنند اما تاثیری که یک پیام حرفه ای و طراحی شده بر مخاطب شما می گذارد غیر قابل انکار است.
ایمیل مارکتینگ به شما کمک می کند تا با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و برند خود را توسعه دهید و در نهایت فروش بیشتری داشته باشید. ایمیل شما میتواند هدفهای مختلفی دشته باشد:
فروش محصولات، به اشتراک گذاشتن اخبار، بازگرداندن سبدهای خرید رها شده یا حتی داستانی اسرارآمیز…
در تحقیقی علمی که در DMA انجام شد مشخص شد به ازای هر دلاری که برای ایمیل هزینه می شود نرخ بازگشت سرمایه ۳۸ دلار است. چرا که وقتی کسی واقعا خریدار چیزی باشد معمولا به سراغ ایمیلهای قبلی از فروشگاه های مورد علاقه اش می رود..